nienkespronk.reismee.nl

Eerste weekend

Een leuk en druk weekend achter de rug! Zaterdag ging ik samen met 4 andere meiden de hele dag op pad. Om 7 uur ‘s morgens werden we opgehaald voor een 3 uur durende autorit over slechte wegen naar de bergen toe. Onvoorstelbaar dat er op zulke afgelegen plekken nog mensen kunnen wonen. De families hier zijn dan ook heel zelfvoorzienend. Met een lokale gids zijn we begonnen met een wandeling (zeg maar klimtocht) naar de Materuni waterval. Dit ging over smalle paadjes met kuilen en stenen, wat soms heel steil was. Dit was ook een deel van de Kilimanjaro. Morgen spierpijn dus.. Maar de waterval op het eind was het zeker waard! We kwamen ook als eersten daar aan, maar het werd al snel wat drukker met andere toeristen. De gids wou overal foto’s van ons maken, dus we waren wel eventjes bezig daar.

Op de terugweg werd het ook warmer. Gelukkig hadden we halverwege een stop waar we een ‘coffeetour’ hadden. Daar heeft de stam die daar woont ons laten zien hoe ze koffie maken. Alles van bonen plukken tot stampen, roosteren en malen hebben ze laten zien en ons mee laten doen. En we hebben natuurlijk even de koffie geproefd: verser kan niet. De kleine kinderen liepen telkens achter ons aan om met ons op de foto te gaan. Mijn telefoon was al bijna uit mijn handen gepakt door een klein jongetje. Ze maken hier ook veel van banaan: soep, bier, wijn, wodka en ze gebruiken het ook als een soort aardappel om te eten.

Na de lunch reden we weer een eind over afgelegen zandwegen naar de Chumka Hotsprings waar we een poosje konden zwemmen. Hier was heel mooi blauw water tussen de bomen, alsof je bij een waterpark bent. Heel raar dat er zo’n tropisch stukje is in een grote droge zandomgeving. De mensen die hier wonen kunnen niet zwemmen, dus iedereen dobbert rond in banden. Hier hebben we lekker in de zon gelegen, dus echt even een vakantiegevoel. Ook kwam iedereen op ons af, want we waren weer de enigen zonder kleurtje.

Terug bij het huis was er geen stroom & geen water. Dat laatste was vooral wel lastig, want dat betekent niet douchen en geen wc. Met een klein laagje drinkwater met zeep en een washandje probeerden we ons nog een beetje schoon te krijgen. Niks te klagen in Nederland dus..

Op zondag ging ik met wat meiden mee naar de kerk waar Sia ook naartoe gaat. Erg leuk om een keer mee te maken. Heel uitbundig met zingen en dansen waarbij kinderen ook gewoon in de kerk zitten en meedoen. Hiernaar kijken was wel het enige wat we konden doen, want het was 3 uur lang in het Swahili, dus ik heb er niet zoveel van meegekregen. Maar zeker een leuke ervaring.

En ‘s avonds hollandse pot: pannenkoek :)

Ma

Dan had jij een veel leuker weekend dan ik! Wow, mooi om mee te maken. Maar ik kon me dan wel heerlijk douchen...